Spesialrådgiver Ellef Ruud hos Bærum kommune har gjennomført et interessant måleprosjekt. Kommunen/Ellef Ruud har målt gangbruken av Rådmann Halmrasts vei før og etter at vi fikk gjenninnført kjøringen i den tidligere gågaten.
Materialet han nå legger frem, viser at biltilgjengeligheten har ført til et økt antall fotgjengere som er registrert på utvalgte målepunkter i og omkring Rådmann Halmrasts vei etter at gaten igjen ble kjøregate. Se tabell.
uke 21 | uke 23 | snitt 2012 | uke 22 | uke 24 | snitt 2013 | Differanse | |
Otto Sverdups plass | |||||||
snitt A (Aamodtbk) | 473 | 448 | 460 | 455 | 283 | 369 | -91 |
snitt B (Rådm. Halmr.v) | 544 | 654 | 599 | 662 | 699 | 680 | 81 |
Håkon Stenstadvolds plass | 378 | 351 | 364 | 359 | 420 | 390 | 26 |
Kinov/ | 411 | 371 | 391 | 621 | 333 | 477 | 85 |
Løkketangen | 123 | 106 | 114 | 128 | 94 | 111 | -3 |
Rådhustorget (v J. Kanitz gt) | 32 | 85 | 58 | 117 | 85 | 101 | 43 |
Rådhustorget (mot Rådhusbrua) | 119 | 113 | 116 | 114 | 113 | 114 | -2 |
Vi opplever med dette at vår hypotese i og for seg også er bevist når det gjelder at antakelsen om at biltilgjengeligheten fører til økt aktivitet i bygaten rent generelt. Vi har tidligere vist at biltilgjengeligheten har hatt stor positiv betydning for omsetningen i forretningene.
Viktig med shared space.
Vi retter en takk til kommunen for deres seriøse arbeid med denne siden av gatebruksproblematikken.
Vennlig hilsen
Asker og Bærum handels- og servicebedrifters forening
Jan-Fredrik Larsen, styreleder/daglig leder