Anmeldelse
Hvordan?
Skjema
ID-tyveri
Fra person
Fra forretning
Ran – forebyggende rutiner
Daglige sikkerhetsrutiner
Forebygge ran
Under ran
Umiddelbart etter ran
Perioden etter ran
menu
Anmeldelse
arrow_drop_down
ID-tyveri
arrow_drop_down
Ran – forebyggende rutiner
arrow_drop_down
Husfruens nøkkelknippe
Forside
Anmeldelse
Hvordan?
Skjema
ID-tyveri
Fra person
Fra forretning
Ran – forebyggende rutiner
Daglige sikkerhetsrutiner
Forebygge ran
Under ran
Umiddelbart etter ran
Perioden etter ran
Husfruens nøkkelknippe
Tiltakskort – Rutiner for butikkansatte, identitetstyveri forretning
Vær alltid skeptisk overfor eventuelle e-poster eller nettsteder der du blir bedt om å oppgi forretningens opplysninger, eller e-poster som viser til en ukjent nettside der du blir anmodet om å oppgi noen av de følgende detaljene:
Brukernavn
Passord
Organisasjonsnummer
Bankkontonummer
Forretningens pinkoder
Fullstendige kredittkortnumre til forretningen
Ikke fyll ut skjemaer eller påloggingssider som kan være knyttet til disse e-postene.
Hvis noen du har bange anelser om ber deg fylle ut et skjema med de forretninglige opplysningene dine, må du ikke la fristelsen ta overhånd.
Det har ikke noe å si om du trykker på «send inn»-knappen eller ikke, for det er fortsatt mulig at du overfører informasjonen din til kjeltringene bare ved å angi tekst i skjemaene deres.
Ikke la forretningens opplysninger ligge til allmenn beskuelse og ikke kast sensetive opplysninger i papiravfall eller søpla for øvrig.
Umiddelbart etter identitetstyveri
Sperre kort eller elektroniske betalingsmåter.
Gjennomgå transaksjoner for å skille riktige og uriktige.
Melde forhold til politiet.
Varsle forsikringsselskap.
Gjennomgått dato
Fra person
Rutiner for butikkansatte