461 anmeldte: Felles strategi mot butikktyveri

Hittil i år har politiet mottatt 461 anmeldelser av butikktyverier i Asker og Bærum. Ett nytt verktøy skal hjelpe butikkansatte i kampen mot ran, tyveri og svinn.

Les artikkelen hos Budstikka

FÅR ROS: Butikksjef Kristin Holm (tv.) i Oliviers på Sandvika Storsenter har mange fristelser i hyllene. – Hun er en av våre mest årvåkne butikkeiere, sier sikkerhetssjef Karine Brun. Petter Høgli og Jan-Fredrik Larsen (t.h.) er glade for å kunne lansere det nye nettstedet. (Foto: Nina Abrahamsen)
Blir en butikk i Asker eller Bærum utsatt for ran eller tyveri, kan nettmanualen «Våkn Opp» vise hvordan personellet bør forholde seg.

Manualen beskriver hvordan prosedyren bør være både under og etter et eventuelt ran, butikktyveri eller ved id-tyveri.

Her ligger også råd om hvordan butikkdrivere kan etablere gode sikkerhetsrutiner, samt et digitalt skjema til bruk ved politianmeldelse.

– Alle må gjør sitt beste for å belyse, oppdage og dokumentere tyveri fra butikkene, men først og fremst prøver vi å jobbe preventivt med smil og kommunikasjon, sier jurist Jan-Fredrik Larsen som er styreleder for Asker og Bærum handels- og servicebedrifters forening.

Det er foreningen som står bak den digitale Våkn Opp-manualen som er laget i et samarbeid med politiet og student Simen Burud.

Anmelder alt

– For oss er nettmanualen et godt hjelpemiddel, vi har nulltoleranse for tyveri og anmelder absolutt alle forhold, sier sikkerhetssjef på Sandvika Storsenter Carine Brun.

Politioverbetjent Petter Høgli ved Bærum politistasjon har vært med på å utforme den nye nettmanualen.

– Nettsiden vil bidra til at vi får inn anmeldelser av god kvalitet. Når disse potensielt skal brukes i en rettsak, så er det viktig at det som står der er leselig og forståelig. Noe som ikke alltid har vært tilfelle, sier Petter Høgli.

På landsbasis stjeles det fra butikker for 3,5 milliarder kroner i året, ifølge Virke. Hittil i 2016 har politiet i Asker og Bærum mottatt 461 anmeldelser av butikktyverier, viser straffesaksregisteret.

Hva er vitsen?

– Mange erfarer at saker henlegges. Hva er vitsen med å anmelde?

– En anmeldelse kan for eksempel føre til at politiet velger å følge opp med ransaking på tyvens bopel. Dette har i flere tilfeller resultert i funn av betydelige mengder med tyvgods og tilsvarende antall anmeldelser og oppklarte saker, sier Høgli.

– For oss i politiet er det også viktig å komme tidlig i kontakt med den som stjeler. Da kan vi sette inn nødvendige tiltak for å forebygge en videre kriminell løpebane. Samfunnet vil reagere strengere mot en med gjentatte tyverier enn mot en førstegangskriminell.

LES OGSÅ: Kriseteam følger opp ansatte etter knivran

Viktig å se kunden

Jan-Fredrik Larsen er opptatt av at butikkeiere og ansatte i forsøker å skape en god stemning i butikkene.

– For oss i Handelsstandsforeningen er det viktig at alle som jobber i butikk følger våre råd om forebygging. Få kontakt med kundene med et smil og sørg for at kundene føler seg sett. Det er grunnsteinene i vår Våkn Opp-kampanje, sier Larsen.

Butikksjef Kristin Holm (tv.) i Oliviers & Co på Sandvika Storsenter har hyllene fylt med fristelser i flasker, glass og små gaveposer. Men her kommer ikke butikktyver lett fra det.

– Hun er en av våre mest årvåkne butikkeiere, sier sikkerhetssjef Karine Brun.

– Jeg har etter hvert fått god menneskekunnskap og vet hva jeg skal se etter. I tillegg har vi etablert gode sikkerhetsrutiner, det er det viktigste. Men nå er det ikke sånn at vi mistenker alle som kommer inn her, de aller fleste av kundene våre er ærlige, sier Holm.